Startsidan | Webbdesign | Internetmarknadsföring | Sökmotoroptimering | Webbhotell | Priser | Ordförklaringar

Ordlista Internetmarknadsföring / E-marknadsföring

Här finner du en förklaring på de vanligast förekommande termerna inom Internetmarknadsföring

Affiliate
Affiliate används för en webbsajt som genom annonser dirigerar trafik av internetanvändare till en annan sajt. Ett affiliateprogram är en överenskommelse där de som driver en online-affärssida betalar en avgift, eller kommission, till affiliate-partnern för att vidarebefordra trafik till dem. Den som är affiliate länkar alltså vidare besökare till affärssidan mot betalning. Kommissionen kan vara för vad som kallas avslut, det vill säga då den som klickat pålänken sedan genomför ett köp eller liknande, eller en liten ersättning för varje unik besökare som omdirigerats.

Banner
Banner är reklamannons som visas på webbsidor, exempel på dagstidningars webbplatser.

Bannerbyte
Annonsnätverk som även erbjuder (gratis) annonsering mot att man upplåter sin egen webbplats för andra webbplatsers annonser.

Blogg
Blogg är en webbplats som innehåller periodiskt publicerade inlägg på en webbsida där inläggen är ordnade, så att de senaste inläggen alltid är högst upp. Bloggen kännetecknas av att texten visas på bloggen i samma ögonblick som skribenten publicerar den.

Exponering
En annons räknas som exponerad när ett annonssystem framgångsrikt levererat hela annonsfilen ut på Internet riktad till användarens webbläsare.

Lead Genering
Lead Genering handlar om att fånga personer som surfar runt på nätet för att leta information inför ett köpbeslut. Detta görs genom olika typer av formulär där prospekt fyller i sin kontaktinformation för att kunna bli uppringda så snabbt som möjligt.

Pay Per Click
Förkortas PPC, "betala för varje klickning". Metoden bygger på att man registrerar sökord för sina sidor hos något av de företag som har sökmotorer (exempelvis google, yahoo osv.). Ett företag som säljer datorer kan registera orden dator, laptop etc. När en användare söker på de registrerade orden visas företagets annons bredvid sökresultaten. Företaget betalar en liten avgift varje gång som någon klickar på deras annons.

Sökmotorannonsering
Sökmotorannonsering innebär att man placerar annonser i eller bredvid sökresultatet. Sponsrade länkar i sökmotorer betalas oftast enligt PPC.

Sökmotoroptimering alt. Sökmotorpositionering
Sökmotoroptimering är en process där man arbetar med att få en webbplats att placeras högre i sökresultaten i en sökmotor. Ju högre en webbplats placerar sig i sökresultaten, desto större chans att webbplatsen får fler besökare, vilket i sin tur ska ge ökade intäkter och/eller höjd varumärkeskännedom.

Webbhotell
Ett webbhotell är en tjänst som möjliggör för den som inte har en egen webbserver att publicera sidor på Internet. Ett webbhotell har en internetansluten dator (webbserver) – i praktiken flera datorer, för att klara behovet av kapacitet och tillgänglighet - där flera användare kan lägga upp sina hemsidor/webbplatser.

Kontakt | Info | Cookies | Sitemap | Levlivet Design © 2007-2012 |